Stuttreist & Himlaga-festivalen i Aurskog-Høland fremmer lokale råvarer og produsenter, og støtter lokal næringsutvikling gjennom sin festival og butikkutsalg!
Erik Bakke så ikke helt for seg denne suksessen, da han på vegne av kommunen kalte sammen til et åpent møte på Debio sommeren 2015.
– Vi ønsket å sjekke om det var noe marked for lokale produkter og en eventuell interesse for produktsamhandling. Et 30-talls interesserte møtte fram, og det var signaler som tydet på at dette var noe å gå videre med, forteller Bakke.
De første tankene om Stuttreist & Himlaga ble smidd i 2015 med ønsker om å framheve lokale råvarer, lokale produkter og lokale produsenter i Aurskog-Høland. En knippe enkeltpersoner fra kommunen og fagmiljøer i landbruket drodlet rundt hva dette kunne bli og Ida Larmo ble utfordret på hva barnet skulle hete og visuell framstilling.Stuttreist & Himlaga ble navnet og Larmo designet logo og grafisk profil.
De første tankene om Stuttreist & Himlaga ble smidd i 2015 med ønsker om å framheve lokale råvarer, lokale produkter og lokale produsenter i Aurskog-Høland. En knippe enkeltpersoner fra kommunen og fagmiljøer i landbruket drodlet rundt hva dette kunne bli og Ida Larmo ble utfordret på hva barnet skulle hete og visuell framstilling.Stuttreist & Himlaga ble navnet og Larmo designet logo og grafisk profil.
– Vi fant ut at en markedsundersøkelse var tingen, og valgte å gjøre den gjennom en festival på Bjørkelangen høsten 2016. Festivalen ble døpt Stuttreist & Himlaga, og søkelyset var på lokalproduserte gjenstander. Oppslutningen både fra utstillere og publikum levnet ingen tvil. I 2016 ble Stuttreist & Himlaga arrangert for første gang og festivalen ble en braksuksess. Festivalen viser hva kommunen har å by på og er blitt en populær folkefest for både liten og stor.
Det fenget. Siden har vi jobbet med å videreutvikle festivalen, profilering og omsetning av lokale produkter i en helhet. Vi har testet ut konseptet med å ha et delvis bemannet utsalg på senteret på Bjørkelangen og Aurskog, dette prosjektet fikk litt «bad timing» pga corona. Men vi fikk vist frem mange av produsentene og satt søkelys på at det finnes mange lokale produsenter i kommunen. Sånn sett var dette vellykket.
Etter pandemien tok festivalen seg opp igjen, og vi har hatt stor oppslutning rundt festivalen! Med både mange besøkende og utstillere har festivalen blitt gjennomført med stor suksess, og mangfoldet vi har i kommunen har virkelig blitt vist frem!
I 2024 ble Stuttreist & Himlaga-festivalen igjen en stor suksess, med stor oppslutning fra både utstillere og besøkende. Ved starten av 2025 åpnet Stuttreist-butikken hos Jobberiet, noe som ga et nytt løft for lokale produsenter gjennom fysiske utsalg. I løpet av 2025 fikk vi også ny nettside!